AI och data – innovation, inspiration, insikt
Digitalt event · 19 maj 2020 · kl 08.30–10.30
Digitalt event · 19 maj 2020 · kl 08.30–10.30
När tiderna är omvälvande och världen förändras är det tekniken som för oss samman och erbjuder nya lösningar.
AI är kraftfullt, ostoppbart och ger enorma möjligheter. Med tillgång till rätt data och förmågan att strukturera, analysera, bearbeta och omvandla den, blir dagens utmaningar till morgondagens affärsmöjligheter. Områdena där data och AI kan göra nytta är oändliga.
Computer Sweden och IBM bjuder in till en digital förmiddag om AI-revolutionen. Experter på AI, data, IBM Watson, chatbottar, etik med mera berättar om och diskuterar kring möjligheter, utmaningar och lösningar och hur du kan skapa tillit och göra avtryck med hjälp av AI. Dessutom avslöjas vad som är på gång på IBMs forskningslabb och hur det kommer att synas i system vi använder varje dag.
För dig som missade eventet eller om du vill djupdyka i ämnet så kan du här få tillgång till alla inspelningar och annat intressant material.
Detta virtuella event handlar om hur AI är kraftfullt, ostoppbart och ger enorma möjligheter. Med tillgång till rätt data och förmågan att strukturera, analysera, bearbeta och omvandla den, blir dagens utmaningar till morgondagens affärsmöjligheter. Områdena där data och AI kan göra nytta är oändliga.
I denna digitala ”goodie-bag” får du veta mer om AI, data, IBM Watson, chatbottar, etik, med mera. Vi berättar om och diskuterar kring möjligheter, utmaningar och lösningar och hur du kan skapa tillit och göra avtryck med hjälp av AI. Dessutom avslöjas vad som är på gång på IBMs forskningslabb och hur det kommer att synas i system vi använder varje dag.
Moderator Katarina Strömberg, IDG, hälsar välkommen.
Samtal med Victoria Rosell, data & AI leader, Sverige, IBM, Patrick Couch, AI spokesperson, Industrial & IoT BDE, Sverige, IBM och Sara Eriksson Wennerstein, Global Business Services-chef, Sverige, IBM.
The AI Revolution is powerful, unstoppable, and affects every aspect of our lives. It is fueled by data, and powered by AI practitioners. With great power comes great responsibility: to bring trust, sustainability, and impact through AI. Learn how IBM could help you not only succeed, but lead, in the AI Revolution!
Dr. Susara van den Heever, principal data scientist & program director, IBM Data Science Elite
CTO Mikael Haglund diskuterar några saker som händer i IBMs forskningslabb, och vilka resultat det kan få i de system vi använder dagligen.
Efter framgången med Watson i Jeopardy tog IBM Research sig an en ny utmaning: att bygga ett system som kunde tävla med en duktig mänsklig debattör i debatt (i tävlingsform). Vad hände med projektet IBM Debater, och hur har det börjat avspeglas i produkter och lösningar från IBM? Vi har sett etiska utmaningar med dåligt utformade AI-system (något som täcks mer efteråt av Patrick Couch), men vad som kanske inte diskuterats lika mycket är systemens robusthet. Hur tål de till exempel att någon försöker vilseleda dem?
Mikael Haglund, CTO, Sverige, IBM
I och med att vi digitaliserar allt fler dimensioner och aspekter av vårt samhälle, vårt näringsliv och vårt privatliv och i och med att vi blir allt mer sofistikerade i våra sätt att bearbeta, manipulera och dra nytta av all den digitala information som vi nu skapar så har fokuset börjat skifta från vad som är möjligt att göra till vad vi bör göra.
Ett tecken på detta skifte är den senaste tidens fokus på etik inom artificiell intelligens. Vare sig vi vill det eller inte så har den allt mer genomgripande digitaliseringen tvingat samhällsfunktioner, företag och privatpersoner att tänka till kring de etiska implikationerna och konsekvenserna med att nu skapa sig artificiellt intelligenta förmågor. Hur ser vi till att artificiell intelligens beter sig på ett sätt som är i linje med våra egna värderingar? Hur undviker vi fördomar, orättvisor och obegripligheter när vi nu allt mer flyttar in i det digitala landskapet?
Patrick Couch, AI spokesperson, Industrial & IoT BDE, Sverige, IBM
Vi känner alla igen frustrationen när vi talar med en kundtjänstrobot och den inte förstår. Att boten dessutom upprepar att den inte förstår och inte ger andra alternativ är än mer irriterande.
Dagens kunder förväntar sig interaktion med kundtjänster i naturligt språk, oavsett kontaktkanal, som kan slussa vidare och genom olika system hitta fram till rätt svar. Många organisationer söker efter automatiska lösningar som kan vila på naturlig språkförståelse (NLP) för att agera som assistenter till experter eller ge självbetjänningsfunktioner till kunder och medarbetare.
Styrande för valet av lösning är också förmågan hos assistenten att dra nytta av kundskapsdatabaser och sökningar i ostrukturerad data. Valen och frågorna är många när man startar sin resa mot tillämpning av artificiell intelligens (AI) i en organisation.
I denna session reder vi ut begreppen och ger en konkret handledning i hur man kommer igång med AI och införandet. Tillsammans med en expert på området Watson från IBM får vi ta del av några pågående projekt med införande av chatbotar och kognitiva sökförmågor.
Johan Rodin, teknisk specialist, Data and AI, Sverige, IBM
Dagens moderator summerar tillsammans med Victoria Rosell, data & AI leader, Sverige, IBM.
Donec et odio pellentesque diam. Neque sodales ut etiam sit amet nisl purus in. Dolor purus non enim praesent elementum facilisis leo vel fringilla. In nisl nisi scelerisque eu ultrices vitae auctor eu. Sed viverra ipsum nunc aliquet bibendum enim facilisis. Tempor nec feugiat nisl pretium fusce id. Leo a diam sollicitudin tempor id eu nisl. Ultricies tristique nulla aliquet enim. A lacus vestibulum sed arcu non odio. Dignissim cras tincidunt lobortis feugiat vivamus at augue. Turpis egestas pretium aenean pharetra magna. Leo in vitae turpis massa sed elementum tempus egestas. Malesuada fames ac turpis egestas sed tempus urna. In cursus turpis massa tincidunt dui ut ornare lectus. Turpis egestas integer eget aliquet nibh. Id venenatis a condimentum vitae sapien pellentesque.
Angelica Eldebrink
Event manager, IDG
070-78 99 699
angelica.eldebrink@idg.se
Carina Thomasson
Event Manager IBM Svenska AB
070-79 34 073
carina@se.ibm.com